Vanliga frågor

Nedan har vi sammanställt vanliga frågor och saker att tänka på under din hyrestid. Om du har några andra funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på hyra@aspenfastigheter.se.

Vår uthyrningspolicy syftar till att säkerställa ordning för alla våra hyresgäster.

För att bli godkänd som hyresgäst hos oss krävs:

  • Stabil ekonomi utan betalningsanmärkningar eller obetalda skulder.
  • Dokumentation av inkomst, exempelvis lönespecifikation eller CSN-intyg.
  • Goda referenser från tidigare hyresvärd och gärna även från arbetsgivare.

Vi tillämpar inget kösystem. I stället gör vi en samlad bedömning utifrån vår uthyrningspolicy och letar efter hyresgäster som uppfyller våra kriterier.

I alla rum
  • Dammsug och våttorka golv.
  • Rengör golvlister, dörrar, dörrkarmar, fönsterbrädor och eluttag.
  • Putsa fönster invändigt, utvändigt och mellan glasen.
  • Torka av element (även bakom) och ventiler.
  • Rengör garderober, skåp och hyllor både in- och utvändigt.
  • Ta bort spikar, krokar och dekaler från väggar.
  • Damma av fasta armaturer och belysning.
Kök
  • Frosta av och rengör kyl och frys. Lämna dörrarna öppna efteråt.
  • Stäng av kyl, frys och spis efter rengöring.
  • Rengör spis, ugn, plåtar, galler och bakom spisen.
  • Rengör köksfläkt och filter.
  • Torka av skåp, lådor och köksluckor in- och utvändigt.
  • Rengör diskbänk, vask och kakel.
Badrum/WC
  • Rengör toalettstol, handfat, badkar/dusch.
  • Rensa och rengör golvbrunn och vattenlås.
  • Putsa speglar och rengör badrumsskåp.
  • Tvätta kakel, väggar och golv.
  • Rengör ventiler och fasta armaturer.
Övriga utrymmen
  • Sopa och rengör eventuell balkong och förråd.
  • Töm alla förvaringsutrymmen helt.
  • Rengör eventuella hyllor och ytor i förråd.
Kom ihåg
  • Lämna kvar utrustning som tillhör lägenheten.
  • Boka besiktning i god tid innan utflytt.
  • Flyttstädning innebär en grundlig process där varje detalj är viktig. För att säkerställa ett noggrant och godkänt resultat rekommenderar vi att du anlitar en professionell städfirma.
  • Otillräcklig städning kan medföra debitering för städkostnad.

Vi tillåter uthyrning i andra hand vid särskilda skäl, såsom:

  • Studier utomlands (kräver intyg från universitet eller utbildningsanordnare)
  • Provsambo
  • Arbete på annan ort (kräver anställningsintyg)

Uthyrningen måste följa vår uthyrningspolicy. Det innebär att:

  • Andrahandshyresgästen ska uppfylla samma krav som en förstahandshyresgäst
  • Personen får inte ha obetalda skulder eller betalningsanmärkningar
  • Ekonomisk bärkraft måste styrkas, exempelvis genom anställning eller CSN-intyg
  • Goda referenser krävs – både från tidigare hyresvärd och gärna från arbetsgivare
  • Vi måste godkänna andrahandshyresgästen innan kontrakt skrivs
  • Ett giltigt andrahandskontrakt ska lämnas till oss
  • Hyran ska fortsatt betalas av förstahandshyresgästen

Observera att uthyrning för kortare perioder, såsom vid tillfälliga sommarjobb, inte är tillåten.

Olovlig andrahandsuthyrning är ett allvarligt avtalsbrott och kan resultera i uppsägning av hyresavtalet.

Kontakta oss alltid i god tid innan planerad uthyrning för att få godkännande.

Hyran ska betalas senast den 1:a varje månad före hyresperiodens början. Information om aktuellt plus- eller bankgironummer finns angivet i ditt hyreskontrakt.

Uppsägning ska ske skriftligen via e-post till hyra@aspenfastigheter.se.

Uppsägningstiden är tre månader och börjar gälla från det kommande månadsskiftet efter att uppsägningen mottagits.

Exempel: Om du säger upp kontraktet den 18 mars, börjar uppsägningstiden räknas från 1 april. Din uppsägningstid löper då till och med 30 juni.